Slovníček mechanismů
Nejsou vám známé všechny pojmy herních mechanismů? Nevadí, najdete si pojem v našem slovníku!
- Acting
- Herectví, tedy budete ve hře něco předvádět jako v Activity.
- Action Drafting
- Výběr akcí z nějaké omezené zásoby, např. když si v Scythe vybíráte akce.
- Action Points
- Akční body, které omezují, kolik toho můžete v tahu udělat, ale dávají vám větší možnost co s nimi dělat. Podívejte se např. na skvělou strategii Through the Ages.
- Action Queue
- Fronta akcí, kdy seřadíte a provádíte své akce. Mohou to být dvě jako v Gloomhaven nebo to může být předem daná fronta akcí jako v Root za Orly.
- Action Timer
- Akce s časovačem, kdy často používáte přesýpací hodiny, které určí kdy je daná akce k dispozici nebo se s ní něco stane, příklady jsou Kyvadlo nebo TAMSK.
- Area Movement
- Pohyb v oblastech, tedy se přesouváte mezi celými územími jako např. v Blood Rage, Risk nebo Kemet.
- Auction/Bidding
- Aukce či přihazování, jako např. Vysoké napětí, kde cena surovin závisí na tom kolik jsou hráči ochotni zaplatit.
- Card Drafting
- Výběr karet z nějaké společné zásoby jako když nakupujete karty v Divukraji.
- Cooperative Game
- Kooperativní hry, kde s ostatními hráči spolupracujete na společném cíli jako v Pandemicu.
- Deck Construction
- Tvorba balíčku, kdy klasickým příkladem je, když jste si v Magic dělala vlastní balíčky nebo v Marvel Champions.
- Dice Rolling
- Házení kostkami, vskutku, abyste věděli, že se v dané hře háže kostkami, jako např. v Sagradě.
- Different Dice Movement
- Použití různých kostek pro pohyb, jako např. v Formula D, kdy podle rychlosti se mění kostky, kterými hážete.
- Hand Management
- Správa ruky, samozřejmě ne samotné ruky, ale věcí, které máte na ruce (karty nejčastěji), k vidění v Brass: Birmingham, Gloomhaven, Star Wars: Rebelie.
- Modular Board
- Modulární či skládací hrací deska, jako když si v Descentu stavíte mapu.
- Point to Point Movement
- Pohyb z bodu do bodu, tedy přecházíte mezi body po mapě jako v Pandemicu nebo Concordii.
- Real-Time
- Hra v reálném čase. Několik her vyžaduje vskutku hrát celou hru současně a mohou být dosti akční, příkladem je Klask nebo stavba lodi v Galaxy Truckeru.
- Role Playing
- Hraní za postavu (neplést s herectvím a předváděním, acting). Nejčastěji vidíme v hrách na hrdiny jako je Mage Knight.
- Rondel
- Akce jsou nabízeny z rondelu, tj. kruhu a postupně jimi procházíte. Příklad vidíte v hrách jako Vikomti Západního království nebo Great Western Trail: Cesta na západ.
- Set Collection
- Sbírání sad, kdy za takovou sadu můžete dostat víc bodů (např. v Tokaido) nebo vám umožní něco udělat (např. Pandemic).
- Simultaneous Action Selection
- Současná volba akcí, kdy si hráči plánují a připravují tah současně (např. Studená válka nebo i Gloomhaven).
- Team-Based Game
- Týmové hraní, když jsou hráči proti sobě postaveni v týmech. Příkladem je, když hrajete Star Wars Rebelii ve čtyřech a tedy za každou stranu hrají dva hráči.
- Trading
- Obchodování nebo obecně směna mezi hráči. Velmi častá součást her, kterou můžete vidět např. i v Pandemicu, když si směníte karty akcí mezi sebou nebo obchod v Osadnících z Katanu.
- Variable Player Powers
- Různé dovednosti hráčů, tj. máte různé výhody nebo i nevýhody, které vaši stranu odlišují od ostatních. Příkladů na tuto mechaniku je nepřeberně, ale může se jednat o extrémy jako úplně odlišné postavy a strany (Gloomhaven, Neuroshima) nebo o menší odlišnosti (Zakázaná poušť).
- Worker Placement
- Umísťování figurek jako znáte z Agricoly nebo Divukraje. Často tím i blokujete možnost jiného hráče dané místo využít.